کامپیوتر امیرکبیر

بررسی علل گرم شدن بیش از حد لپ تاپ و لزوم سرویس فن

لپ تاپ ها مانند بیشتر تجهیزات امروزی هر سال در حال تغییر و پیشرفت هستند و همراه با این پیشرفت و ارتقاء کارآیی فشرده تر و ظریف تر می شوند.

ظرافت و بالا رفن کارائی به طور همزمان باعث بالا رفتن دمای داخلی سیستم می شود.

اگر این افزایش دما بیش از حد تحمل دستگاه باشد ابتدا باعث پائین آمدن راندمان سیستم و سپس از کار افتادن و خرابی دستگاه می شود.

ضمن اینکه بالا رفتن دما در هر سیستم الکترونیکی باعث تغییر ظرفیت المانهای الکترونیکی شده و باعث می شود این قطعات از مدار خارج شوند و عملکرد دستگاه را دچار نقصان کنند و در ادامه باعث سوختن قطعات و از کار افتادن دستگاه شوند.

لذا ضروری است که در طراحی و تولید لپ تاپ ها در کنار ارتقاء سخت افزار و قوی تر شدن پردازنده و کارت گرافیک سیستم خنک کننده نیز ارتقاء یابد.

در این مقاله ابتدا دلایلی که باعث می شود دمای لپ تاپ بیش از حد افزایش پیدا کند بررسی می کنیم.

عواملی که باعث بالا رفتن دمای لپ تاپ میشود شامل عوامل محیطی و داخلی میشود.

عوامل محیطی را با قرار دادن لپ تاپ در محیطی خنک و اضافه کردن خنک کننده زیر دستگاه می توان حل کرد اما آنچه اهمیت بیشتری دارد و بیشترین خطر را متوجه لپ   تاپ می کند بالا رفتن دمای داخلی است.

برای روشن شدن این مطلب ابتدا نحوه عملکرد سیستم خنک کننده لپ تاپ را تشریح می کنیم تا بروز این مشکل ملموس تر شود.

در طراحی لپ تاپ ها از یک سیستم خنک کننده استفاده می شود که بستگی به قدرت دستگاه و مشخصات سخت افزاری متفاوت است.

هر اندازه پردازنده CPU و کارت گرافیک GPU قوی تر باشد سیستم خنک کننده Coolling System نیز باید قوی تر باشد.

سیستم خنک کننده شامل سینک  فن  هیت پایپ می شود.

سینک که روی پردازنده و چیپ ها قرار می گیرد طبقه جذب حرارت از پردازنده را دارد سپس این حرارت از طریق هیت پایپ ها به صفحه مشبک که در قسمت دریچه خروجی هوا قرار دارند منتقل می شوند و فن این حرارت را به سمت بیرون هدایت می کند.

کارایی هر کدام از این چند قطعه باعث بالا رفتن دمای لپ تاپ می شود.

گرفتگی صفحه مشبکی که دما را به سمت بیرون هدایت می کند خرابی یا پائین آمدن دور فن پائین آمدن ضریب انتقال حرارت خمیر سیلیکون هر کدام می توانند عاملی باشند که باعث بالا رفتن دمای داخلی لپ تاپ شوند هر گاه احساس کردید که دمای سیستم شما بیش از حد نرمال بالا رفته ابتدا عوامل محیطی را بررسی کنید و مطمئن شوید که محیط بیش از حد گرم نباشد و خنک کننده      زیر دستگاه باشد.

در صورتی که عوامل محیطی باعث بروز این مشکل نباشد باید لپ تاپ را برای بررسی موارد داخلی دستگاه به یک مرکز تعمیرات ببرید تا به صورت حرفه ای بررسی و مورد برطرف شود.

یک سرویس فن کامل می تواند تا مدتی دمای دستگاه را پائین نگه دارد.

فاصله زمانی این سرویس ها و انتخاب خمیر سیلیکون بستگی به مشخصات لپ تاپ و میزان کارکرد و گرد و غبار محیط دارد.

اگر لپ تاپ شما یک دستگاه گیمینگ حرفه ای یا یک دستگاه  Work Stationاست و زمان استفاده از سیستم نسبتا زیاد است سرویس سالیانه برای لپ تاپ ضروری است.

ضمنا هر چه پردازنده و گرافیک قوی تر باشد باید فاصله بین سرویس ها کمتر باشد و از خمیر سیلیکون بهتری استفاده شود.

برای سیستم های اداری و خانگی این فاصله کمی بیشتر می باشد.

کیفیت خمیر سیلیکون یا ضریب انتقال حرارت آن با واحد W/M_K (وات بر متر کلوین) محاسبه می شود این عدد از یک شروع می شود و هر چه این عدد بزرگتر باشد رسانائی حرارت بالاتری دارد.

با وجود خطراتی که بالا رفتن حرارت برای لپ تاپ ها دارد لزوم سرویس دوره ای سیستم خنک کننده لپ تاپ بیش از پیش به نظر می رسد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا